RSS

Waterval

18 Jan

P1060852  P1060854

Op basis van mijn inspiratiebronnen, beeldonderzoek en moodbord kom ik tot een eigen site specific werk. Het werk is gelinkt aan de ruimte en deze bepaalt fysiek de vorm; werk en ruimte vloeien samen. Juist de trap als onderdeel van de architectuur vormt een mooie spot. Ik ben me nooit zo bewust van die trap, nu wel! Het werk maakt (tijdelijk) onderdeel uit van het dagelijkse leven in het gebouw, wordt daaraan toegevoegd en gaat er tegelijkertijd in op.

Een rivier vanuit de lucht gezien, de indrukwekkende watervallen onlangs in de USA, inspireren me tot dit beeld. Ik kies voor hout, omdat het voor mij net als water iets zachts in zich heeft naast het koele, gladde beton. Water zoekt altijd haar eigen weg. Zoals water eindeloos stroomt, zo ook het hout hier. Ik houd van werken op schaal, van ritme en basale lijnen. Het repeterende element brengt eenheid in het werk en aan de andere kant zorgt het hoogteverschil tussen de elementen  voor een effect van een enigszins georganiseerde beweging. Versterkt door de projectie van bewegend beeld. (Mistige flarden waternevel met op de achtergrond een onregelmatig geluid, zo nu en dan tikkelend, ploppend, aanzwellend). Mijn werk bergt geen ander verhaal in zich, het is er gewoon even in het hier en nu, in die zin ‘een installatie’ van het type van de jaren ’20 …

[het rode lijntje hoort er natuurlijk niet bij; is veiligheidssignaal; de trap is immers een gebruiksvoorwerp]

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 18 januari 2013 in 3D Beeld en ruimte, waterval

 

Tags: , , ,

Ik ben benieuwd naar wat je ervan vindt

