RSS

Zwart

19 Dec

Na wit komt zwart. Maak een werk uit zwart.Dit in relatie tot het werk in wit.

  • Wat doet zwart voor jou?
  • Hoe verandert zwart de ruimte?
  • Hoe werken wijkende of samenvoegende lijnen?
  • Hoe komt het over al naargelang de materie?

Vaak zijn kunstwerken in zwart abstract. Daarom kies ik juist meer voor figuratief. Enkele inspiratiebronnen. Zwart heeft een zware connotatie. Denk aan rouw, aan distantie, ’t zondige, de zwarte kat, de leegte (Malewich), ’t oneindige, mysterieuze, verfijnde elegantie, …  Kunstenaars die veel met zwart werken:  Rembrandt, Frans Hals, Goya, Anne Wentzel, Franz Klein, Hans Hartung, Arnold Reinder, Spillaert, Richard Serra, Frank Stella, Thiery de Cordier, James Marshall, Kiki Smith, Laurent Secretier, Richter, Alselm Kiefer, Brandl, Bastiano, Theo Quillard, Regine Schumann,…

Ik wil er daarom vooral wat Joie de Vivre aan toevoegen. Of een twist aan geven.  Dit keer focus ik me op hoe figuraties, silhouetten, portretten in profiel zijn neergezet. Want zwart is een krachtige als het gaat om contouren.

11475  Een mens is contour

P1090200

Schets in mijn dummy…

Hoe verder? Ideeën: Halfmanshoog van ijzerdraad met dunne giethars ingegoten met zwart pigment? Of grove gipsen beelden meer 3D? Of een schildering Encaustic in basaal zwart-witte was? >>> wat modellen uitwerken.

 

 

Proces eerste semester in foto

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 19 december 2014 in 3D Beeld en ruimte, Zwart

 

Tags:

Ik ben benieuwd naar wat je ervan vindt

