RSS

“Hoe breng je Immaterieel Cultureel Erfgoed in de Klas?”

11 Mei

Zo luidt de hamvraag tijdens de scholingsmiddag van VIE, Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Op 24 april zijn we met een man of tien bij elkaar. Een middag met de nodige afwisseling. De aftrap is een pitch-ronde. Hoe verkoop je in een notendop joúw erfgoedinitiatief aan een onderwijsinstelling? Voor erkend Cultureel Immaterieel Erfgoed part of the deal. Een aanzet om iedereen warm te laten lopen. De initiatieven vliegen me om de oren. Een minuut vertellen over je eigen toko is in een oogwenk voorbij, een minuut luisteren wordt al een ander verhaal. Dat raakt de kern. Het onderwijsveld verleiden tot educatieve samenwerking.

Bij het maken van educatief materiaal zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. Otto Pierau van Kracht8 – de studiebegeleider – hanteert een 10−vragenkapstok:

1. Welke school of scholen ga je benaderen en wat zijn de kenmerken?P1100866

2. Met wie leg je daar allemaal contact?
3. Wie gaan je materiaal gebruiken?
4. Waar wordt het materiaal gebruikt?
5. Binnen welk vakgebied past je materiaal?
6. Hoe wordt het materiaal gebruikt?
7. Hoe past het materiaal in de leerlijn?
8. Wat leren de leerlingen?
9. Hoe sluit het aan bij de verschillende manieren van leren?
10. Heb je voldoende variatie in je werkvormen?

Er valt dus heel wat te wikken en te wegen. Pierau pleit er dan ook voor om een denktank te formeren wanneer je aan de gang gaat met het onderwijs of de naschoolse opvang. Om samen binnen− en buitenschools met elkaar te verbinden. Kennis en vaardigheden te delen en samen te zorgen voor het inbouwen. Goed inspelen en aansluiten op wat een school al doet, is het halve eieren eten. Afwisseling troef, meemaken en meedoen. In groepjes gaan we aan de slag rondom vraag 9. In de weer met taalkracht, verbeeldingskracht, denkkracht, beweegkracht, samenwerkingskracht, … . Rode draad is het boeien en binden van je publiek. Trek ze je erfgoed in.

P1100863 P1100861

Tot slot vertellen enkelen over hoe ze te werk zijn gegaan, al dan niet met behulp van VIE en het Fonds Cultuurparticipatie. Allemaal even enthousiast. Over de meester−gezel−aanpak van het Diamantmuseum en de Midwinterhoornbouwers, de Drie Koningen lesbrief en de totstandkoming van materiaal rondom de Woonwagencultuur en Circuskinderen. En meer. Herkenning en raakvlakken, want alle zijn erkend als Cultureel Immaterieel Erfgoed. Inspirerend om collega´s van andere Erfgoedorganisaties te ontmoeten. Een stimulans om de Brabantsedag voet aan de grond te laten krijgen binnen het PO ꞊ Basisonderwijs en VO ꞊ Voortgezet Onderwijs!

De contactdag van 13 juni heeft als thema Jongeren.

VIE+verslag+jongeren+en+immaterieel+erfgoed+13+juni+2015

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 11 mei 2015 in cultuureducatie

 

Tags: , , , , ,

Ik ben benieuwd naar wat je ervan vindt

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s