RSS

Intensief programma kunsteducatie Hermitage werkt

02 Jun

Geen enkelvoudige museumles, maar een heus kunstonderwijsprogramma biedt de Hermitage. Gratis zelfs! Uitgangspunt is dat  ieder kind recht heeft op de ontdekking van zijn artistieke talent. Daarom is het programma gebaseerd op social inclusion, zodat alle creatieve talenten een kans krijgen, ongeacht hun sociaal-maatschappelijke achtergrond. Al 60.000 kinderen, gemiddeld 10.000 per jaar, hebben het gevolgd. Het continue kunstonderwijs van de Hermitage voor Kinderen is een intensief, 4,5 jaar durende, kunstonderwijsprogramma van de Hermitage Amsterdam, dat bestaat uit Hermitage School (voor groepen 4–5–6 uit het basisonderwijs), Hermitage Atelier (talentenprogramma voor kinderen uit groepen 7–8) en Hermitage Academie (3-jarig vervolgprogramma met kunstgeschiedenis en ontwikkeling creatieve talent, VO-niveau).

rolmuseavooronderwijs21ste century skills

Adviesbureau Bain & Company heeft in het najaar van 2014 onderzoek uitgevoerd naar de impact van dit kunstonderwijsprogramma. Het onderzoek richtte zich ook op de rol van scholen en musea in de ontwikkeling van 21ste century skills van leerlingen zoals creativiteit, kritisch nadenken, communiceren, probleemoplossend vermogen en multidisciplinaire samenwerking.Wat blijkt?  Het programma kan kinderen helpen zich voor te bereiden op en zich te redden in, een steeds complexere en globaliserende werkomgeving.

Enkele onderzoeksuitkomsten op basis van onderzoek onder 10% van de deelnemers over drie maanden in 2014. En daarnaast op basis van circa 100 interviews met deelnemers en alumni van de Hermitage-talentenprogramma’s, ouders van (oud-)talenten, experts en leerkrachten:

  • 70% van de deelnemende leerlingen uit groep 4, 5 en 6 kan specificeren welke kennis ze hebben opgedaan.
  • 62% kan duidelijk aangeven welke vaardigheden ze hebben geleerd. De impact is voor leerlingen van achterstandsscholen zelfs nog groter: daar waren de scores 85% respectievelijk 72%.
  • Deelnemers aan de talentenprogramma’s (vanaf groepen 7 en 8 en middelbare school) geven aan dat ze creatieve vaardigheden opdoen en zelf een toename zien in kennis van kunstgeschiedenis.
  • De ouders bevestigen dit: 90% ziet een toename in deze kennis en vaardigheden. Bovendien zeggen zowel de ouders (80%) als de deelnemende leerlingen zelf (82%) dat het zelfvertrouwen door deelname aan het programma is toegenomen
 

Tags: , , , , , , ,

Ik ben benieuwd naar wat je ervan vindt

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s