RSS

OESO over computer en leerresultaten

27 Sep

OESO rapport <<<Oeso computer and learning

tabletVolgens het OESO rapport is er een nieuwe benadering nodig om het onderwijs profijt te laten hebben van technologie. Het combineren van 20e-eeuwse lespraktijken met 21e century skills lijkt (nog) niet effectief. Nochtans lijkt het dat hoe meer ict in het onderwijs wordt ingezet, hoe meer teleurstellend de leerresultaten zijn…

Wat zijn mogelijke verklaringen? Hoe dit te interpreteren? Een aantal onderzoeksvragen…

  • Differentiëren binnen het onderwijs: hoe kan technologie differentiatie ondersteunen? Wat doen om de adaptiviteit* te versterken bij gedigitaliseerd en geïndividualiseerd onderwijs? (* het aanpassen van de lesstof aan het niveau van de leerling en andersom)
  • Optimaal inspelen op het individuele ontwikkelingsplan van een leerling en effectief benutten van de adaptieve en interactieve mogelijkheden van apps en trainingsprogramma’s: welke lesaanpak en onderwijsstijl past daarbij?
  • Met de komst van tablets in de plaats van digiborden vindt een verschuiving plaats van klassikaal naar individueel onderwijs. Veelal vinden leerlingen digitaal onderwijs leuk(er); is leuk ook leerzaam /  leerzamer? Zijn leerlingen zich voldoende bewust van wat ze weten / kunnen en niet weten / kunnen? Weten leerlingen wat zij nodig hebben voor een toekomstbestendige ontwikkeling? In hoeverre is het zelfsturend vermogen van leerlingen (hiertoe) voldoende ontwikkeld?
  • Welke vaardigheden en competenties hebben baat bij meer technologisch ondersteund onderwijs?
  • Hoe kan technologie niet-cognitieve vaardigheden helpen ontwikkelen, zoals creativiteit, samenwerken, kritisch nadenken, mediawijsheid, ict-geletterdheid?
  • Wat is de invloed van grotendeels gedigitaliseerd, geïndividualiseerd, technologisch ondersteund onderwijs op het schoolleven, de interactie leerling – medeleerling en leerling – leraar?

Het Nieuwe Leren langs het 7-S -model

  • Strategie – missie – visie – doelstellingen – …
  • Structuur – taakinhoud – taakverantwoordelijkheid – taakverdeling – coördinatie – ….
  • Systemen – communicatie – besturen/plannen/controleren/beoordelen – techniek – ….
  • Stijl – soort interactie – wijze van managen – omgaan met veranderingen – …
  • Staff – selectie – opleiding – professionalisering –  …
  • Skills – competenties – vaardigheden –
  • Shared Values – waarden en normen – interactie – balans onderlinge verhoudingen en privé – ….
  • Flip the System [auteurs Rene Kneyber en Jelmer Evers; De leraar die verantwoordelijkheid neemt en zelf goed onderwijs bedenkt ]
  • Leren arrangeren en ontwikkelen van digitaal onderwijsleermateriaal: lerenenarrangeren
 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 27 september 2015 in Schoolbeleid

 

Tags: , , ,

Ik ben benieuwd naar wat je ervan vindt

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s