RSS

Gereedschap voor differentiatie

17 Jun
uitdagend onderwijsDoor twee ‘regels’ toe te passen kunnen reguliere lessen worden verbeterd.
  1. Een les of lessenserie beginnen met de hele taak.
  2. Daarna hulp op maat te bieden voor leerlingen die dat nodig hebben om de hele taak succesvol af te ronden.
Door het toepassen van deze twee regels ontstaat een onderwijsleersituatie waarbij de leraar gedifferentieerd onderwijs kan bieden voor alle leerlingen. Er kan gebruik worden gemaakt van hele taken en deeltaken die al staan beschreven in methodes en andere bronnen voor lesmateriaal.Uiteraard  vraagt dit om  het selecteren of samenstellen van ‘hele’ taken.  Dit vergt vakdidactisch inzicht, besef van de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in de onderwerpen en veel creativiteit. Van belang is om een beeld te hebben van onderwijsleersituaties en wat daarin belangrijk is. Ervaringen van vakexperts met het ontwikkelen en toepassen van hele taken en hulp op maat zijn relevant voor leraren-in-opleiding en beginnende leraren.
bouwstenen effectief onderwijs

bouwstenen, criteria effectief leren

hele taak eerst

Vakperspectieven helpen bij het inhoudelijk verkennen van het onderwerp en werpt een licht op aspecten om in te bouwen in de hele taak. Een perspectief heeft een bijpassende strategie van onderzoeken en geeft houvast voor volgorde van deelvragen en opdrachten en bieden een ingang voor de leerstrategie voor de leerling en vakspecifieke inkleuring. 

vormen van hele taak eerst

Vier basisvormen hele taak leren, te combineren en te koppelen aan diverse vakperspectieven en te koppelen aan diverse doelen van werkvormen (zie hieronder) geeft palet aan effectieve aanpakken om te differentiëren

gereviseerde versie taxonomie van Bloom

Viertal typen inhouden en zestal typen processen (revisie taxonomie van Bloom) Ieder doel heeft een inhoudelijke component en een procesmatig component.

bouwstenen werkvormenBouwstenen werkvormen (vrij naar Gardner)

Just in time onderwijs

visie op leren en onderwijzen

Visie op leren en onderwijzen

piramide hele taakleren

Piramide hele taakleren

curriculair web mbo

 

 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 17 juni 2016 in 21ste Century Skills

 

Tags: , , , , , ,

Ik ben benieuwd naar wat je ervan vindt

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s