RSS

Talentontwikkeling in kunstvakken vmbo

21 Nov

Motivatie in de hoofdrol bij talentontwikkeling.

Hoe mensen met verschillende vormen van intelligenties omgaan is te beïnvloeden. Onder meer door het bieden van een rijke leeromgeving, waarin ze worden uitgenodigd hun capaciteiten te ontplooien. Deze vaardigheden worden gezien als talenten, die te beïnvloeden zijn. De belangrijkste denkvaardigheden bij talentontwikkeling zijn: in staat zijn tot hogere orde denken, het hebbenvan creatieve denkvaardigheden en het hebben van onderzoekende vaardigheden. Metacognitieve vaardigheden. Kunnen deken over het denken. Leerlingen die goed presteren, verwerken informatie diep. Ze leggen verbanden, denken in analogieën, activeren voorkennis en integreren nieuwe kennis in deze kennis. Ze reflecteren op hun eigen leerproces, talenten en kwaliteiten en zijn in staat deze en zichzelf (bij) te sturen in het leerproces.Zie ook elders op dit blog.Leerlingen zien de creatieve vakken vaak als een uurtje ontspanning. De boeken blijven dicht en er mag worden gepraat tijdens de les, ook over onderwerpen die niet aan het vak gerelateerd zijn.Het is van belang dat leerlingen hun creativiteit leren erkennen wanneer deze zich manifesteert

Modellen die ingang bieden voor talentontwikkeling:
  • Gagne: differentiatiemodel van begaafdheid en talent
  • Gardner:model van meervoudige intelligentie van
  • Heller: multifactorenmodel.
Helpend:
  • plezier
  • verwondering
  • nieuwsgierigheid
  • kritisch denken
  • bereid zijn tot perspectief wisselingen
  • onafhankelijk zijn
  • relevantie inzien
  • succes willen behalen
  • positieve zelfinschatting
  • geloven in groeimogelijkheden
  • middelmatigheid niet als norm nemen
  • erkennen en respecteren van elkaar
Een school voor talentontwikkeling zal zich vanuit haar eigen onderwijsbedoelingen gaan ontwikkelen toteen brede school.  Zie ook elders op dit blog. Hiteq, centrum voor innovatie en onderdeel van Kenteq,deed onderzoek gedaan naar vmbo leerlingen. Dat toont dat vmbo leerlingen op een andere manier leren en informatie verwerken dan andere niveaus/leerwegen. Een samenwerkingsproject tussen een school en kunstinstelling draagt bij aan het gevoel een rol te spelen in een artistiek proces en het artistieke product dat daaruit voortgekomen is. Hierdoor voelen leerlingen zich emotioneel verbonden met het proces, met het product en met degenen met wie zij hebben samengewerkt. De samenwerking tussen deze verschillende partijen is een inspirerende wisselwerking tussen leerlingen, docenten en kunstenaars in een klaslokaal, museum of andere kunstinstelling.

https://dominiqueloontjens.files.wordpress.com/2014/06/scriptie-ott-dominique-loontjens.pdf

Motiverende aspecten voor vmbo-leerlingen

  • Meer eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid hebben;
  • Erbij  horen, een gevoel van samenhorigheid hebben, sociaal contact;
  • Gevarieerde en afwisselende opdrachten;
  • Erkenning en waardering van presentaties door teamgenoten;
  • Ruimte bieden om te kunnen ontwikkelen en leren van elkaar;
Tips  voor  docenten
  • Internet is voor hen een krachtig middel voor onderzoek, analyse en zelfexpressie.
  • Duidelijke instructies krijgen.  Geen onderzoek zonder eerst een instructie te krijgen.
  • Externen of externe factoren helpen hen hen met het aanbrengen van structuur in hun leerproces en met het duiden en plaatsen van informatie. Leerlingen hebben moeite met het plaatsen van informatie in een context, met het bepalen van relevantie en de toepasbaarheid.
  • Aardig zijn als docent.
  • Vakkennis hebben.
  • Didactische werkvormen waarbij een concrete manier van verwerken van de leerstof (toepassen, voorbeelden bedenken, oefenen) centraal staat.
  • In beeldende vakken is het vooral van belang dat leerlingen zich niet beperkt voelen in de mogelijkheden.
  • podium bieden;
  • ruimte bieden om te experimenteren;
  • bewust maken van talent;
  • de waarde van kunst duidelijk maken;
  • aanbevelen van buitenschoolse educatie;
  • bezoek aan musea en kunstinstellingen;
  • reflecteren;
  • uitdaging  bieden;
  • ideeën prikkelen;
  • inspelen op de belevingswereld;
 
Een reactie plaatsen

Geplaatst door op 21 november 2016 in Didactiek

 

Tags: , , ,

Ik ben benieuwd naar wat je ervan vindt

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s